Adje, jekker onnozel

Nog één keer over Tilburg, de lelijkste stad van het land – maar wel boordevol kunst en cultuur! Vorige week had ik het over kunst, nu dus de cultuur. De bekendste Tilburger van dit moment is Arijan van Bavel, beter bekend als Adje uit de tv-show van Paul de Leeuw. De 29-jarige Van Bavel kan als geen ander een autist imiteren en dat is wat waard. Daarom doet het gemeentebestuur er alles aan hem aan de stad te binden. Zo wil het college een voormalig bioscoop in het centrum opkopen en ombouwen tot een 500 stoelen tellend ‘volkstheater’ voor Adje. De gemeente draagt alle kosten, begroot op 7,5 miljoen euro. Van Bavel mag het theater huren en exploiteren. De eerste drie jaar geeft de gemeente hem een jaarlijkse subsidie van twee ton, om zo een goede start te kunnen maken.

Tilburg heeft het weer voor elkaar. De zesde stad van het land gaat zijn imago oppoetsen met een wezenloos voor zich uit starend typetje. Meer wordt het ook niet, geeft Arijan van Bavel toe: “ik blijf als cabaretier zolang mogelijk in de rol van Adje. Ik kan wel andere rollen spelen, maar dit ligt me toch wel het best”.

Ontwapenend eerlijk vind ik dat: gewoon toegeven dat je slechts één typetje op je repertoire hebt staan en toch 7,5 miljoen euro opstrijken. In cultuurstad Tilburg kan het. Volgens burgemeester Vreeman past het Adje-theater namelijk helemaal in de filosofie van het gemeentebestuur: “dankzij het jong ondernemerschap van Adje krijgt Tilburg meer kleur en identiteit”. Oké, misschien is het onduidelijk of het Adje-theater ooit rendabel wordt, maar als gemeente moet je nu eenmaal risico durven nemen.

Dáár zit nu de crux. Tilburg investeert 7,5 miljoen euro (oftewel ruim honderd euro per huishouden) in het Adje-theater. En hoeveel investeert Adje zelf als jonge ondernemer? Ook 7,5 miljoen? Ietsje meer misschien? Ietsje minder? Nee, hij investeert geen cent. Geen wonder dat middenstanders in Tilburg spreken van oneerlijke concurrentie.

Na lang wikken en wegen besloot de gemeenteraad deze week tot uitstel van de bouwplannen. Let wel: uitstel, geen afstel. Het bedrijfsplan van het theater rammelde aan alle kanten.

Daarop trad verantwoordelijk wethouder Hans Janssen af. Hij had als “kundig bestuurder” (quote van Vreeman) zijn politieke lot aan Adje verbonden. Een unicum. Dat maakt hem tot de eerste wethouder uit de vaderlandse geschiedenis die struikelt over een gek typetje. In Janssens kielzog volgde overigens het voltallige college. Geen vertrouwen in Adje zien zij als “een gebrek aan noodzakelijk vertrouwen in de manier waarop in het college over de toekomst van de stad wordt gedacht”.

Is daarmee de kous af? Volgens burgemeester Vreeman is het Adje-theater nog niet van de baan: “het zal worden meegenomen bij de coalitieonderhandelingen”. Om te eindigen met de nu al legendarische woorden “Deze stad heeft een hele goede bestuurlijke traditie”.

Dit is puur cabaret, prachtig. Tilburg heeft helemaal geen Adje nodig.

close

Af en toe een verse column én exclusieve schrijftips in je mailbox?