Gesprek met God
-
- Pa, ze konden het weer niet laten.
- Wat dan jongen?
- Alweer een film over mij.
- Wacht even, er wordt geklopt. Ja, wie daar? Wat zegt u? Nee, weet ik niets van. Hoezo “ik heb er recht op”? Geen denken aan. Goedemiddag.
- Wie was dat pa?
- Een man in een kapotgeschoten rolstoel die luidkeels zeventig maagden eiste. Ik heb hem weggestuurd. Het is hier potjandorie geen bordeel! Maar goed, waar hadden we het over?
- Pa, die film over mij.
- Nog heel even jongen. Kijk, daar is Juliana eindelijk. Meid, mijn complimenten voor je uitvaart. Zelfs Bernhard was ontdaan. Zo zie je maar weer, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, haha! Wat zeg je? Blij dat je van hem af bent? Ik was net van plan hem over een maand of drie tot mij te roepen. Nee, ik begrijp heel goed dat je die schuinsmarcheerder het liefst nooit meer wilt zien, maar ik kan die man toch moeilijk het eeuwige leven geven? Nou, weet je wat, ik laat hem 105 worden. Maar dan ook echt niet ouder, want anders houden jullie daar beneden geen olifant meer over. Oké? Mooi. En ik heb nog meer goed nieuws voor je. Kijk, daar staat je moeder. Ze is zo blij je te zien. Ga maar gauw.
- Is het geen schat van een vrouw, jongen?
- Zeker weten, pa. Maar nu even over die film die ze over mij hebben gemaakt.
- Leuk! Een film! Is het om te lachen? Net als Life of Brian?
- Nee, pa. Mel Gibson heeft de laatste twaalf uur van mijn aardse bestaan verfilmd.
- Het is niet waar. Hebben ze het daar nu nog steeds over?
- Wereldwijd, pa. In duizenden bioscopen.
- Wacht, dan kijk ik even binnenin een bioscoop. Ah, ik zie ‘m al. Zeg, weet je zeker dat het geen lachfilm is? Alle bad guys hebben een slecht gebit en jij wordt weer opgevoerd met lang haar.
- Pa, ze presenteren me als een tot moes geslagen homp vormloos vlees.
- Ja, nu zie ik het. Nog steeds die obsessie met geweld. Na tweeduizend jaar nog steeds niets geleerd, die aardse stervelingen.
- Gibson zegt dat zijn film over liefde gaat en met Uw steun is gemaakt.
- Tsss… Die gast is nog niet klaar met mij als zijn tijd gekomen is. Enge man trouwens. Als dit voor hem liefde is, wat verstaat hij dan onder haat?
- Het is nog veel erger, pa. De kerken gaan zijn film gebruiken om jongeren te evangeliseren.
- Wat!?
- Pa, laat de mensen alstublieft zien dat wij hier niets mee van doen willen hebben. Doe iets, verricht een wonder.
- Ach, jongen, een wonder vind ik altijd zo blasé. Gaan de kerken er toch weer mee aan de haal.
- Ja maar, pa. Pasen nadert. Het gaat toch om de boodschap van liefde? Daar doen we het toch voor?
- Voor de meeste mensen is Pasen niets meer dan eieren zoeken. Geloof me. Zelfs mijn hint van de kippenpest hebben ze niet begrepen.
- Iets kleins dan. Breek het wolkendek open en spreek de wereld toe. Zeg iets als: ‘Meneer Gibson. Hier God. Lethal Weapon II vond ik toch echt een stuk beter.’
- Nee, te veel eer voor die man. Ik heb een beter idee. Wat dacht je van de volgende tekst helemaal onderaan de aftiteling: The characters and events depicted in this photoplay are fictitious. Any similarity to actual persons, living or dead, is purely coincidental. Lijkt je dat iets?
- Pa, perfect!

04-01-2004 om 8:24 am
Toch knap van die Palestijn uit Nazareth dat ze het er 2000 jaar later nog over hem hebben.
Mel Gibson, genie, maakte vreemde films die tot mijn verbeelding spreken.
Geen materiaal voor de bejaardensoos, hoewel ik dat niet zeker weet.
Verhoeven denkt ook aan een bijbel c.q. Jezus film, b.v.over zijn turbulente relatie met Maria Magdalena.
AZ
04-01-2004 om 9:17 am
Leuk, heel leuk.
04-01-2004 om 9:20 am
Mijn dag is al goed begonnen met zo’n leuke email, ga vooral zo door Luuk !!
04-01-2004 om 9:30 am
Perfect!!! Heel knap!!
04-01-2004 om 9:42 am
god is vet kewl…
Overigens heb ik sjeik Ahmed Yassin nooit luidkeels horen praten. Als hij nu verlost is van z’n piepstemmetje dan is dat op zich al een godswonder..
04-01-2004 om 10:05 am
Het stukje lijkt me eigenlijk gek genoeg wel vrij realistisch. Het is zielig hoe mensen andere mensen hun eigen wil proberen op te leggen uit naam van een bovennatuurlijke entiteit, die gekenmerkt wordt door stilzwijgen. Ik heb al comments gezien bij andere stukjes waarbij werd geintimideerd met “de toorn van de HEER”. Onzin allemaal. En die zieke obsessie met het martelaarschap van Jezus is helemaal eng. We leven nu, niet toen. Snap out of it!
04-01-2004 om 1:15 pm
God heerst!
Maar Luuk is een goede tweede.
04-01-2004 om 1:40 pm
Erg genoten van deze tekst. Zeer goed in elkaar gezet. Waren maar meer mensen een zo lekker nuchter!
04-01-2004 om 2:14 pm
In Japan was er een brugwachter die de wissels van de rails moest bedienen bij een spoorbrug. Er kwam een trein aan met ongeveer 400 mensen erin. Kinderen, ouders, grootouders. De een was op weg naar zijn werk, de ander naar familie etc. Er leek niets aan de hand die dag.
Op het moment echter dat de brugwachter de wissel om wilde gooien, zag hij zijn zoontje van 5 spelen tussen de rails. Hij wist dat zijn zoontje zou overlijden als hij de wissel zou omgooien. Maar als hij het niet zou doen, zou een trein met 400 mensen van grote hoogte in het water storten.
Wat zou jij doen als jij de brugwachter was?
De brugwachter koos ervoor om de wissel om te gooien. Veel mensen in de trein reden daarna langs het huis van de brugwachter zonder te beseffen wat de vader had gedaan. Misschien zwaaiden ze wel naar de brugwachter. Of lachten ze naar hem. Ze vergaten hem snel weer. En misschien schreef een van de passagiers wel een ludieke column over die vader en die zoon omdat hij niet besefte/geloofde wat er gebeurd was……….
04-01-2004 om 2:19 pm
Die passagier schrijft volgens mij geen ludieke column over dat kind en zijn vader, maar over een regiseur die tot in detail (slow motion, lekker veel special effects, hoe goorder hoe beter) laat zien hoe het hoofdje van het kindje wordt geplet onder een trein. En daar vele miljoenen mee verdient. Maar dat terzijde.
04-01-2004 om 3:53 pm
goed argument, sjors
ik geloof echter dat dit lijden wel laat zien hoeveel God om de mensheid geeft, in Mattheus 26:53 staat namelijk dat Jezus zelf kon kiezen om dit leed niet te ondergaan:
49 En terstond komende tot Jezus, zeide hij: Wees gegroet, Rabbi! en hij kuste Hem.
50 Maar Jezus zeide tot hem: Vriend! waartoe zijt gij hier! Toen kwamen zij toe, en sloegen de handen aan Jezus en grepen Hem.
51 En ziet, een van degenen, die met Jezus waren, de hand uitstekende, trok zijn zwaard uit, en slaande den dienstknecht des hogepriesters, hieuw zijn oor af.
52 Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.
53 Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten?
04-01-2004 om 5:20 pm
ik heb vanmorgen in de trein weer enorm om je collum moeten lachen maar bovenal over bernhard EN JUULTJE, echt geweldig ga door, je maakt mijn trein reis elke week weer goed ( wat de N.S verpest )groetjes Ingrid Beks,
04-01-2004 om 6:49 pm
Echt grappig hoor. Met grappen over overledenen en hun nabestaanden laat je echt zien dat je boven het niveau van de gemiddelde Lonsdale dragende VMBO-er uitkomt!! Goed gedaan Koelman!
04-01-2004 om 7:58 pm
Geen woorden voor, gewoon FAN TAS TISCH!!!!!!!
04-01-2004 om 8:23 pm
enrico, lees dan ook dit in de Bijbel:
2 Kings 2
23 From there Elisha went up to Bethel. As he was walking along the road, some youths came out of the town and jeered at him. “Go on up, you baldhead!” they said. “Go on up, you baldhead!”
24 He turned around, looked at them and called down a curse on them in the name of the LORD . Then two bears came out of the woods and mauled forty-two of the youths.
Exodus 12
29 At midnight the LORD struck down all the firstborn in Egypt, from the firstborn of Pharaoh, who sat on the throne, to the firstborn of the prisoner, who was in the dungeon, and the firstborn of all the livestock as well.
30 Pharaoh and all his officials and all the Egyptians got up during the night, and there was loud wailing in Egypt, for there was not a house without someone dead.
Kan je begrijpen dat niet iedereen zijn eigen moraal ziet weerspiegeld in lafhartige kindermoord en dan men nogal wat interpretatietruukjes moet toepassen om het geheel tolerant over te doen komen?
04-02-2004 om 8:51 am
JESUS CHRIST IS LORD OF THE NATIONS !!!
The Passion, je kan er veel over zeggen of je er druk over maken maar 1 ding is zeker:
GOD IS IN CONTROL!!
En deze film opent (hopelijk) eindelijk eens de ogen van mensen…voor wie Jezus werkelijk is.
Let Him be the ruler of yor life!!
04-02-2004 om 10:24 am
Beste A. Lataan,
Ik geef toe dat sommige stukken meer vragen dan antwoorden oproepen.
Maar toen de geallieerden ons in 1945 kwamen bevrijden, sneuvelden er ook veel Duitse soldaten en burgers.
Als men dit had willen voorkomen had men Hitler gewoon zijn gang moeten laten gaan.
De Farao in Egypte vermoordde ook kinderen van het volk van Israel, mishandelde de slaven etc.
Het is kiezen tussen 2 kwaden denk ik.
Ik zeg niet dat dit een absoluut antwoord is op je vraag, maar ik wil je deze gedachte wel meegeven.
04-02-2004 om 10:34 am
wat leuk, laten we een bijbel-citeer-clubje gaan oprichten. De enige regel is dat je enkel citaten uit dit boekwerk mag aandragen als waarheden…
04-02-2004 om 11:41 am
Mwah.. mensen die in waanzin geloven krijg je toch niet makkelijk gedeprogrammeerd. Dat verhaaltje van de Farao… elders staat dat de Farao juist wel de slaven wilde vrijlaten, maar dat “God” zei dat dat niet moest, etc…
Ik heb verder niet zo’n zin om nog meer onjuistheden te vermelden, want het antwoord is toch altijd “ja, God heeft het zo bedoeld om ons te testen”…
04-02-2004 om 7:23 pm
Ik vind dit “gesprek” verschrikkelijk. Hierin doe je alsof de film verkeerd is en alsof God zich niets aantrekt van de wereld. Als er iemand weet wat er op aarde gebeurd en nog gaat gebeuren is dat onze Hemelse Vader. Wanneer houden we op God te vermenselijken. Wij mensen moeten worden als Hem en niet Hij zoals wij.
04-02-2004 om 10:47 pm
Hoe krijg je het weer voor elkaar.
04-03-2004 om 11:06 am
Het grappige is dan weer, dat dit onderwerp 2 tot drie keer zoveel posts heeft dan die andere columns…
Hoe zou dat toch komen?
04-03-2004 om 1:41 pm
Ik vind het schandalig en bedroevend wat Luuk Koelman in zijn column in Metro van 1 april allemaal durft te schrijven. Met zijn dialoog tussen Christus en God de Vader wil hij gigantisch afgeven op het christelijk geloof en wel op een manier die me zeer diep getroffen heeft. Hij spot hier rechtstreeks met God. Hij durft zich te verplaatsen in een heilige God.
Ook al gelooft hij dan niet in God, dan hoeft hij zeker niet de spot te drijven met de God die andere mensen wel liefhebben. Ik weet zeker dat dit veel mensen (christenen) diep getroffen heeft.
Laat een krant als Metro nooit meer van zulke godonterende columns publiceren! Ik verzoek dan ook deze columnist niet meer te laten schrijven!
04-03-2004 om 6:56 pm
Beetje jammer dat sommige mensen hier niet door hebben dat de film enorme fouten bevat.
Luuk’s column daarentegen is erg leuk. Ik heb me gek gelachen.
groeten,
Nicky
04-03-2004 om 11:28 pm
Geweldige collumn die niet alleen grappig is maar ook nog een mooie ondertoon bevat.
04-04-2004 om 9:10 am
Even logisch redeneren.
Historici zijn het erover eens dat uit niet-Bijbelse bronnen blijkt:
- Dat Jezus geleefd heeft
- Dat Jezus gemarteld en gekruisigd is
- Dat de 11 van 12 volgelingen van Jezus gedood zijn (o.a. door kruisiging)
- Dat vele van de eerste christenen als fakkel gebruikt zijn (door Nero) en voor de leeuwen zijn geworpen
- Dat het christendom enorm gegroeid is in de jaren na het leven van Jezus
Hoe kan het dat mensen die leefden in de tijd van Jezus en gezien hebben dat hij gekruisigd is, toch heilig in hem bleven geloven? En bereid waren voor hem te sterven?
Waarom heeft het christendom zo kunnen groeien, terwijl Jezus zo vernederd en mishandeld is?
04-05-2004 om 1:45 pm
Beste Koelman,
Ben je niet benieuwd wat Pa over jou schrijft?
“Ik heb je zo lief dat ik mijn eniggeboren zoon offerde voor jouw zonden. Ik heb hem geslacht, geofferd als een lam. Voor jou. Ik hou zoveel van jou, dat ik werkelijk alles voor je overheb. Maar dat weet je al. Toch beantwoord je mijn liefde niet…
Ik heb veel verdriet. Over jou, en over de wereld. Maar ik zal het niet zo laten. Eens komt de dag dat ik voorgoed zal afrekenen met alle egoisme, liefdeloosheid, zelfzucht, hebzucht, hoogmoed, grootheidswaanzin, roddel en kwaadspreken, ijdelheid, zelfgerichtheid, zelfgenoegzaamheid, zelfgerechtigheid, en elke vorm van onrecht. Ik hou van mijn mensen. Ik hou van deze wereld, en ik huil om deze wereld. Ik leef voor haar. Maar eens komt de dag dat ik mijn zoon Jezus Christus terugstuur naar deze aarde! Dan zal hij de levenden en de doden oordelen. Iedereen zal verantwoording moeten afleggen voor zijn daden. Alles, ja zelfs alles in het verborgene, heb ik gezien.
Van hen die lijden, zal ik alle tranen voor eeuwig drogen. Geen honger zal er meer zijn. Geen verdriet en geen pijn . Mijn kinderen zullen met mij leven, voor altijd. En ik zal de aarde vernieuwen, en de hemel vernieuwen. Dan zal ik zelf bij mijn kinderen wonen en ze zullen voor altijd volmaakt gelukkig zijn. Zoals ik het bedoeld heb.
Mijn kinderen zullen de aarde beerven. Je weet de weg. De weg is Jezus.
Wil je eigenlijk niet ook tot het doel van je bestaan komen, en mijn liefde ten volle ontdekken? Het leven zonder mij is zo saai, en zo pijnlijk, vergeleken met het LEVEN IN OVERVLOED dat ik je wil geven.
En zo graag wil ik jou ook noemen: mijn zoon.
Je hemelse vader,
God Almachtig.
PS: Het duurt niet lang meer. De aarde in z’n huidige vorm heeft haar langste tijd gehad. Zeg daarom: kom spoedig, Jezus, kom!”
04-05-2004 om 2:00 pm
Jezus stierf voor zijn eigen zonden…
Iemand “Alias Paulus” toevallig al gelezen?
04-05-2004 om 5:07 pm
Tsja, de mensen hebben al eeuwenlang een fascinatie met het martelaarschap. Ziek eigenlijk. Gelovigen snappen niet dat iemand die niet gelooft ook niet dankbaar is aan Jezus omdat hij voor de zonden (die we niet als zodanig erkennen) is gestorven (geen groot offer voor iemand die onsterfelijk is) om ons te redden van de wraakzucht van een god (die een niet-gelovige dus niet erkent), die kennelijk erg liefdevol is (hetgeen absoluut niet blijkt uit diverse mensenrechtenschendingen in de Bijbel).
Met andere woorden: mensen geloven wat ze willen geloven, ook al is in de Bijbel zelf het bewijs te vinden dat Jezus niet eens de “uitverkorene” KAN zijn (kijk maar eens aan welke profetie hij moet voldoen).
Iemand die niet gelooft of wil geloven is niet per se een slecht persoon, maar misschien gewoon een goed persoon die zich niet kan vinden in de religieuze moord en doodslag in de Bijbel.
Ja, het is nou eenmaal fijn om een pijnlijke realiteit te verschuilen achter een meer acceptabele fantasie. Misschien dat men mede daarom juist veel nieuwe zieltjes werft onder mensen die trauma’s hebben meegemaakt.
04-05-2004 om 5:10 pm
Het is goed dat mensen als Renate ons duidelijk de waanzin laten zien van het geloof en wat voor kromme redeneringen je moet volgen om er nog IETS goeds uit te halen.
04-05-2004 om 7:50 pm
Wat kunnen we als mensen toch gemakkelijk de verantwoordelijkheid voor alle rotzooi en ellende in de schoenen van God schuiven en onze eigen verantwoordelijkheid ontlopen door ‘grappige’ recensies en neerbuigende kritieken.
Weet je wat waanzin is? Dat God van ons houdt!
een fantasie? 600 miljoen christenen vandaag!
04-05-2004 om 8:39 pm
Hi hi, het leuke is, dat ik uit ervaring spreek, en niet uit fantasie. Jezus heeft me genezen van een burnout, exzeem op m’n gezicht, een kalknagel, van een pijnlijke knie waardoor ik niet kon fietsen, en van zeer extreme spierpijn na het hardlopen, die op slag verdween (ik kon m’n benen niet geloven!) -allemaal door gebed.
Verder ken ik mensen die niet alleen Aids-patienten genezen door de kracht van Jezus’ naam, zelfs doden worden opgewekt. Alleen in Mozambique de afgelopen 2 jaar al veertien!
Hoezo fantasie… komop man, mensen willen echtheid! Ik zeker! En ik kan je vertellen dat God echter is dan wie ook die ik ken hier op aarde. Wauw man… God is zooo gaaf!
Moet je horen:
We hebben een tijdje financieel krap gezeten, en op een dag beveel ik in Jezus naam dat er 1000 euro naar ons toe komt… 2 dagen later was het binnen. Gegeven.
Eens zouden we op vakantie gaan, maar een klant kon ons niet betalen. We hadden die vijfduizend euro nodig, anders ging de vakantie niet door… Wij bidden, en God aan zijn woord houden… de volgende dag stond er vijfduizend euro op onze rekening: gegeven.
Weer eens hadden we een rekening van vijfduizend euro die we niet konden betalen (we hebben een eigen zaak). We waren al over tijd, en hadden het spaans benauwd. En weer gaf iemand ons precies op het juiste moment 7000 euro. Hadden we nog wat over ook!
O ja, en eens wilde ik graag een fiets, maar had geen geld. In Jezus’ naam beveel ik dat er een fiets naar me toe komt (zo werkt dat ;-). Een week later geeft m’n vriendin mij haar mountainbike. Ze wist van niks. Toen ik (vreselijk verbaasd over haar aanbod!) haar vertelde dat ik juist om een fiets had gebeden, zei ze half-spottend-lachend: ja, ik dacht al dat ik een stemmetje hoorde zeggen: geef haar die fiets maar. We hebben hard gelachen! Maar ik nog het meest, want ik weet Wie er hier in het spel is, ha ha ha!
Jongens toch, God is zo goed! Maar je komt er pas echt achter hoe hij als een vader voor je wil zorgen, als je zijn kind bent, ha ha!
Nu jullie weer
Veel liefs,
Renate
Kijk ook eens op onze website: http://www.real-life.nl
04-05-2004 om 10:41 pm
Renate, dit is vast een grapje ? je kan God vragen om kracht,om sterkte om liefde…. je beveelt toch niet in jezus naam een fiets of geld ? Ben je van de pot gerukt ofzo ? Jij hebt een materialistische instelling. In jezus naam beveel ik je, geef mij 5000 euro. Nou als het zo werkt hoeft de collecte in de kerk ook niet meer
Een ” hogere macht” is liefde en geloof in de goedheid van mensen.
Ik vond de column schitterend. En of het bijbelse verhaal nu wel of niet waarheid is, ik wil het graag geloven. Welk mens offert zich nu op voor de rest van de mensheid ? En dat zonder de belofte van 70 maagden ?
By the way, de vrouwelijke zelfmoordenaars komen in opmars. Hoe zit dat met die 70 maagden ? Worden ze daar spontaan lesbisch of krijgen ze dan mannelijke maagden ?
04-05-2004 om 11:10 pm
Aan o.a. A.Lataan,
Het is zo erg jammer dat je alleen de moorden en narigheid uit de Bijbel onthouden hebt. Tegenover al die nare dingen staat de enorme liefde die God voor ons mensen heeft. Iedereen hoe erg die ook de mist is ingegaan mag altijd bij Hem terug komen.
Waarom is de mens zo negatief ingesteld. Is het misschien omdat God inderdaad niet naar ons verlanglijstje handeld?????
Denk er dan eens aan hoe de wereld en al het unieke (zoals jij) ontstaan is. Uit een oerknal???????????????????? Hoe kan niets ontploffen tot iets? (en dat zou dan toch ook een wonder zijn…
Met hartelijke groet
04-06-2004 om 1:13 pm
Sylvia, van mij mogen mensen geloven wat ze willen als ze daar gelukkig van worden. Dat is hun eigen zaak. Het probleem echter is dat mensen hun geloof vaak OPDRINGEN aan anderen als enige echte universele waarheid en openlijk medelijden hebben met mensen die een andere overtuiging hebben. Dat is nogal kleinerend en kenmerkend voor fanatiek gedrag.
Als ik fouten aankaart in zo’n “waarheid”, dan wordt dat vaak snel weggemoffeld of gaat men over op persoonlijke aanvallen (i.e. dat ik negatief ben ingesteld). Ik verzet me juist tegen het idee dat men bereid is om klakkeloos te accepteren dat de meerderheid van de mensheid wellicht in de HEL terecht zal komen, ongeacht hoe goed of aardig ze zijn. Zie je niet in dat je bent gemanipuleerd om JUIST bezonder negatieve zaken als positief te zien?
04-06-2004 om 1:24 pm
Geachte heer Koelman, dit is mijn reactie op uw column ‘Gesprek met God’. Ik vind uw soort commentaren op de film The Passion of the Christ uitingen van frustratie voor iets wat jullie niet kunnen stoppen. Hoezeer jullie ook liegen, lasteren en jullie machtspositie misbruiken, het zal nooit baten. Het werk van God gaat gewoon door, want Hij staat boven alle macht, kracht, heerschappij, overheid en naam. Wat ik ook zo hypocriet vind, is het feit dat jullie zo ondersteboven zijn van het geweld in deze film. Hollywood produceert praktisch niets anders dan gewelddadige films waar iedereen overhoop geschoten en gestoken wordt, maar daar zegt niemand iets over. Daar mag de jeugd met volle teugen van genieten, zelfs nu bewezen is dat dit een negatieve invloed heeft op hun gedrag. Als ik u was, zou ik me maar bekeren en God om vergeving vragen.
04-06-2004 om 1:39 pm
Hallo Cisca,
Misschien lees je mijn getuigenis niet goed…. Ik beveel niemand mij 5000 euro te geven; ik bad God en zei: Heer, U hebt belooft te voorzien voor ons, we staan op uw woord. En de volgende morgen had een geheel anoniem iemand, die van NIKS wist, op onze rekening 5000 euro gestort. God had gewoon tot z’n hart gesproken om ons uit de ellende te halen. Dat is maar heel normaal. God zegt zelf in de Bijbel: Ik ben je Voorziener. Jehovah Jireh, betekent God de Voorziener. God is heel normaal Cisca, en leeft met ons mee. Hij geeft niet alleen liefde en kracht en sterkte, Jezus zegt: vraag AL wat je wilt in MIJN naam, en je zult het zeker ontvangen. God wilde mij blijkbaar heel graag een fiets geven, anders had ie het niet gedaan. En bovendien, Hij leidt me, ook in gebed…
Jij hebt toch ook een fiets? Ben ik daarom materialistisch? Nee. Ik schat God gewoon op Zijn waarde. Hij voorziet in ALLE dingen. Maar als je dat niet gelooft dan zul je het ook niet ervaren. Mensen denken vaak zo ontzettend bekrompen! En dan gaan ze anderen uitschelden omdat ZIJ vinden dat iets niet kan. Hebben wij mensen soms de waarheid in pacht? Of zijn we maar stof en superklein, en heel nauw in ons denken? Ik ben in ieder geval heel beperkt en vraag constant of God mijn denken wil verruimen en me wil laten zien zoals Hij de dingen ziet. Dat werkt enorm, want God doet wat je vraagt.
Ik ben helemaal niet materialistisch, integendeel. Ik koop dit jaar bewust geen kleren, omdat ik geld wil geven aan de armen. Ik heb genoeg. In Roemenie hebben ze veel te weinig, of Afrika. Wij zijn voor hun armoede verantwoordelijk, als we niets doen. We moeten delen in wat we hebben, en dat doe ik. Voor je weer zo’n beschuldiging doet, mag je je eerst wel eens een paar keer bedenken. Spreken is zilver, zwijgen is vaak goud.
Maar goed, ik vergeef je hoor, lieve Cisca
Liefs,
Renate
04-06-2004 om 2:24 pm
Patrick laat weer eens zien dat discussie met een gelovige neerkomt op een discussie met een boek. Wat in het boek staat is waar, wat er niet in staat is niet waar.
Het is moeilijk in te schatten of Renate nou voor of tegen geloof is…
04-06-2004 om 3:33 pm
dan moet je beter lezen, A. Lataan.
04-06-2004 om 3:55 pm
Nee, ik lees juist erg goed. Ik ben alleen van mening dat iemand die dingen blaat als “In Jezus’ naam beveel ik dat er een fiets naar me toe komt”, misschien niet over een gezond verstand beschikt, zelf niet begrijpt wat er in de bijbel staat en bovendien zichzelf een vorm van macht/autoriteit toeeigent (uiteindelijk gaat het toch om macht) die de persoon eerst niet had. Eigenlijk een vorm van Jomandasyndroom.
Wat ga je nu doen? In Jezus’ naam bevelen dat ik getroffen zal worden door bliksem? Of ga je me op een andere manier in de naam van hogere machten proberen te intimideren?
04-06-2004 om 4:50 pm
Laat maar, Lataan. Met jou praten heeft toch geen zin. Wie God wil, die vind ‘em. Wie niet wil, die moet niks, en ik zal zeker niet intimideren. Jomanda put uit duistere bronnen. Dat heeft niks met God te maken. En verder zal ik niet met je discussieren. Dat wil je zelf ook niet.
Bless you!
Renate
04-06-2004 om 5:01 pm
Tsja, Renate… als je werkelijk gelooft dat je namens een bovennatuurlijk wezen uitspraken kan doen over De Waarheid en zelfs je eigen financiele situatie (werd geld niet ooit door Jezus veroordeeld?) in gebed te sprake brengt, dan zal je mij moeilijk kunnen overtuigen van je gelijk. Iemand die stellig in Sinterklaas gelooft zal met mij ook moeilijk een zinvolle discussie kunnen aangaan. Misschien denk je wel dat je zelf een soort jezus bent.
Is niet erg, verschil van mening mag immers bestaan in een seculiere samenleving.
04-06-2004 om 5:37 pm
Surf naar
http://www.real-life.nl
en ontdek de passie
van Gods vaderhart voor jou.
04-06-2004 om 6:05 pm
Renate, je zal best goede bedoelingen hebben en alles… maar besef nou dat andere mensen OOK een vorm van spiritualiteit, goedheid en liefde kunnen ervaren, terwijl hun achtergrond heel anders is dan wat jij hebt meegemaakt. Het feit dat zij een andere mening hebben, betekent niet dat zij blind zijn en jij niet, ook al ben je nog zo overtuigd van je eigen gelijk.
In mijn eigen visie openbaart “de waarheid” zich vanzelf in de vorm van een positieve levensstijl en levenservaring. Ik heb genoeg “life-changing” gebeurtenissen meegemaakt om me te sterken in die visie.
Wat is de echte waarheid? Dat weten we dus niet of we zijn het er in ieder geval niet over eens. De enige waarheid waar we het wel over eens zijn, is dat we ondanks zulke meningsverschillen, toch het recht moeten hebben en geven om die meningen te uiten.
Als laatste punt: het is merkwaardig dat “God” altijd maar in mannelijke vorm wordt aangeduid, terwijl deze eigenlijk noch man, noch vrouw is. De correcte aanduiding zou moeten zijn: “Het”
04-06-2004 om 6:26 pm
Beste A.Lataan,
Ik vind het erg jammer dat het snel als opdringen wordt ervaren. Ik wil zeker niets opdringen. Voor mij is de wetenschap dat God zo’n onvoorstelbare liefde voor ons heeft zo fijn en belangrijk dat ik dat ook aan anderen gun. Ik als mens (en geen ander mens) kan een ander verplichten iets te geloven. Ik kan tegen u zeggen dat ik een brunette ben die super slank is en daarmee aan het leren ben voor fotomodel, of ik ben een super inteligent iemand die erg goed is in wiskunde en allerlei berekeningen uit voert of…. Dan is het aan u de keuze welke waarheid u over mij geloofd.
Ik kan u niet doen geloven. Dat is een keuze die ieder mens zelf moet nemen. Net zoals alles wat u doet een eigen gemaakte keuze is al is die soms opgedrongen. Het leven is niet anders dan keuzes maken.
Ik kan u in ieder geval vertellen dat ik zeker niet gemanipuleerd word of ben. Mijn leven is niet bepaald over rozen gegaan. Toch heb ik voor God willen kiezen.
Ik kan niet zeggen dat de “fouten” echt fout zijn want ik weet niet welke u heeft gevonden. Ook dan zal ik het misschien niet kunnen zeggen want ik heb niet de wijsheid in pacht.
Ik heb ook wel degelijk vrienden die (helaas) niet in Hem geloven. Ik ben niet dagelijks bezig hun te overtuigen van het geloof. Als ik dat deed zou ik ze niet meer als vriend hebben ;-).
Als de ander iets erover wil weten kan ik proberen om de ander iets duidelijk te maken maar dan nog blijft het zijn/haar keuze.
verplichting en opdringen is niet mijn opzet. Alleen een gunnen in liefde.
Met hartelijke groet
Sylvia
04-07-2004 om 1:51 am
Geweldig!
Maar het is pas echt geweldig als dit ook echt in de we aftiteling staat:
‘The characters and events depicted in this photoplay are fictitious. Any similarity to actual persons, living or dead, is purely coincidental.’
Hahaha! En weet je wat , het zal er ook wel staan, want het staat er bijna altijd!
04-07-2004 om 8:23 am
Het staat er ook echt. Dat is nou juist de grap. In ieder geval fijn om te weten da Mel Gibson ontkent dat zijn film over Jezus gaat.
04-07-2004 om 8:41 am
Zoals verwacht is in Nederland de discussie rondom The Passion of the Christ inmiddels in volle hevigheid losgebarsten. Van christenen hoor ik enthousiaste verhalen dat er mensen genezen en zich bekeren tijdens het zien van de film, maar tegelijkertijd brengen de media berichten over dat er inmiddels al twee mensen overleden zijn.
De tweedeling die er duidelijk is met betrekking tot deze film wordt nog eens extra benadrukt door de reactie van meneer Veeris. hij richt deze rechtstreeks aan één persoon, namelijk meneer Koelman. Helaas begin hij in zijn tweede zin over ‘jullie’ te spreken en noemt de column ‘uitingen van frustratie voor iets wat jullie niet kunnen stoppen’.
Meneer Veeris, wie zijn deze ‘jullie’? Eerlijk gezegd krijg ik de indruk dat de frustraties niet zozeer aan de kant van meneer Koelman zitten, maar bij u. Misschien bent u gefrustreerd omdat u blijkbaar moeite hebt om, zoals er in de Bijbel staat, niet te oordelen over anderen?
04-07-2004 om 1:14 pm
Nee, nee Luuk.
Athans niet helemaal…
Het betreft een ’standaard’ legal disclaimer die mogelijke procederende gekken voor is, die hier een belediging naar zichzelf in zouden herkennen.
Helemaal in de VS is naar de rechter stappen namelijk erg populair.
Vanuit dit oogpunt gezien misschien een handige tip voor het volgende gretta-stukje?
04-07-2004 om 1:33 pm
Standaard of niet, de zin staat er. Mel Gibson zegt verklaart officieel dat iedere overeenkomst met personen die leven of ooit geleefd hebben op louter toeval berust.
Je ziel en zaligheid in handen van de Heer leggen, maar als puntje bij paaltje komt, toch maar op je advocaat vertrouwen. Fraai is dat.
04-07-2004 om 4:41 pm
Ik beveel in de naam van Jezus dat de beste man zich vertoont, dat God op aarde komt om alles duidelijk te maken, strak te trekken, dat alle onterechte donaties aan renate teruggestort worden, dat deze discussie eindigt in een redelijke consensus, dat Gretta een genitale ziekte krijgt (veronderstelt dat zij die nog niet heeft), dat BB-Kelly zijn piemel terugkrijgt, en dat ik miljonair wordt!
Spoedig zullen we weten of God bestaat.
04-07-2004 om 6:38 pm
Tsja, we hebben het over een boek dat door mensenhanden is geschreven en waarvan wij slechts de vertaling kennen. Ik vind het prima om het te volgen, maar dan moet het WEL letterlijk worden opgevat. Anders kan je wel van alles beweren wat toevallig in jouw straatje past, toch?? Laten we eens kijken wat voor advies de bijbel geeft:
- Renate en Sylvia: jullie zijn kennelijk vrouwen, dus gaarne stil zijn. De Bijbel zegt duidelijk in (Timothy 2:11-12): “A woman should learn in quietness and full submission. I do not permit a woman to teach or to have authority over a man; she must be silent.” — het is immers de vrouw (Eva) die de zonde over de mensheid heeft uitgeroepen. Ik zou zeggen: vrouw, ken uw plaats!
- Gelukkig hoeft iemand die zijn slaven mishandelt met een stok volgens (Exodus 21:20) geen straf te krijgen als die slaaf na twee dagen weer OK is. Een slaaf is immers bezit.
- Hopelijk treden jullie wel als maagden in het huwelijk, want de MAN heeft het recht jullie te stenigen met de dood tot gevolg als blijkt dat het niet zo is (Deut. 22:13)
- Alles wat door een menstruerende vrouw wordt aangeraakt is onschoon (vies) volgens (Lev. 15:19-24) — hopelijk menstrueren jullie nu niet, want dat zou een smet werpen op de schoonheid van mijn manzijn. Alhoewel… mannen mogen volgens (Lev. 19:28) hun haar niet kortknippen, dat is immers een abominatie.
- Hoe kan een land als Nederland gezegend zijn als we geen doodstraf kennen, terwijl de bijbel duidelijk op diverse plekken zegt dat zaken als overspel en diefstal met de dood moet worden bestraft?
- Hopelijk hou je niet van vlees van konijnen, varkens, diverse zeedieren, etc want volgens (Lev. 11) word je daar onschoon van. Maar misschien heb je het toch al verbruid als je als vrouw mannenkleren (zoals een broek) draagt (Deut. 22:5).
Je gelooft maar wat je wil geloven……
04-07-2004 om 6:45 pm
Ik geloof dat ik nog wel een biertje lust…
04-07-2004 om 8:52 pm
Sorry ik ben niet stil en daarmee ga ik niet in tegen het geloof en de ‘voorgeschreven wetten’.
Hier wordt het een en ander uit het oude testament genoemd die door Jezus komst veranderd zijn.
Ik wil nog even de opmerking plaatsen dat als je naar China kijkt de man hier in vrouwenkleren rond loopt…
Maar om u te plezieren zal ik hierna mijn mond houden want u wilt niets weten over positieve dingen van het geloof en de liefde die daar in zit en daardoor komt. Ik vind het erg jammer en verdrietig dat dit zo is. Dat de Bijbel (tenminste wat u daarvan goed uit komt) tegen ons christenen wordt misbruikt.
Ik zou wel eens willen weten wat de oorzaak is dat u zo hard bent geworden betreffende het geloof en de ander in zijn waarde laten.
Ik wens iedereen die dit leest toch heel veel liefde toe al mag ik eigelijk niets zeggen van 1 iemand.
Met hartelijke groet
Sylvia
04-07-2004 om 10:35 pm
De betreffende bijbelpassages zijn genoemd om te illustreren dat het feit DAT er iets instaat nog niet direct betekent dat het zinvol is. Helaas is het zo dat men vaak met de bijbel in de hand een “einde discussie” situatie forceert door passages te citeren en die als onomstotelijke waarheid te gebruiken. Zo zie je in Amerika vooral vanuit religieuze hoek nogal wat weerstand tegen het homohuwelijk. In zo’n geval worden mensen die niemand kwaad doen toch dwarsgezeten. Ik ervaar zoiets als bedreigend, ook al heeft het op mij geen betrekking.
Wat men als gelovige nog niet echt lijkt te beseffen is dat het “iemand in zijn waarde laten” van twee kanten moet komen. Als zij van mening zijn (en ook zo uitdragen) dat een niet-gelovige slecht bezig is OMDAT deze niet gelovig is, dan valt dat niet onder “iemand in zijn waarde laten”. Dat is eigenlijk als een blanke racist die met zwarten is bevriend (analogie). Ik ervaar de bijbel als onnodig discriminerend.
Verder hoef je van MIJ niet stil te zijn, overigens. Al zou ik dat wel willen, ik ben de eigenaar niet van deze site.
04-07-2004 om 10:57 pm
Ik vind dit een geniale column, in de eerste plaats gewoon om de tekst en in de tweede plaats door de reactie die ontstaat onder de mensen.
Want zie, Luuk Koelman kan over van alles en nog wat schrijven, allochtonen, drugsbeleid, politiek, de monarchie enz enz.
Dat kan men toch blijkbaar niet zoveel schelen als het geloof. Zodra daar ook maar iets tegen wordt gedaan gaat blijkbaar iedereen die de Metro leest en het te erg vind maar meteen de website opzoeken en een reactie geven. Met als gevolg vijf keer zoveel reacties als normaal op een column. Wat is er nou zo vreselijk belangrijk aan dat geloof van jullie, dat het ook maar bij de minste aanval verdedigd moet worden. The Passion is dan wel geen kleine aanval maar toch…
PS Luuk als al je toekomstige columns van dit niveau zijn zou ik als ik jou was om opslag vragen
04-08-2004 om 7:46 am
Hallo jongens,
ik denk dat veel gelovigen dit zo interessant vinden omdat ze zo veel van Jezus houden. Daarom hebben ze het er zo graag over. Ik toch :-). Als iemand zo’n column over je vrouw schrijft, waar je stapel gek op bent, dan zou je waarschijnlijk ook reageren met zoveel passie voor haar?
Verder een paar uitspraken van Jezus. Altijd boeiend
Jesaja (700 v. Chr.):
“Zoals Hij aanvankelijk smaad heeft gebracht over het land Zebulon en het land Naftali (Israel), brengt Hij later glorie naar de weg van de zee aan de andere zijde van de Jordaan, het woongebied van de heidenen (de rest vd wereld). Het volk dat in de duisternis voortgaat, zal een groot Licht zien; een Licht, dat straalt over hen die in een land van dichte duisternis wonen.”
Jezus:
Van toen af begon Jezus de mensen in het openbaar toe te spreken. “U moet zich bekeren”, zei Hij, “want het Koninkrijk van de hemelen is dichtbij.” Op een dag liep Hij langs het meer van Galilea en zag twee vissers hun net in het water gooien. Het waren twee broers: Simon (ook wel Petrus genoemd) en zijn broer Andreas. Jezus zei tegen hen: “Ga met mij mee. Dan zal ik een ander soort vissers van jullie maken. Vissers die mensen voor Mij vangen.” Zij lieten meteen hun netten liggen en gingen met Hem mee.
Mattheüs 4: 15-20
Het leuke hieraan is dat Jezus z’n eerste volgelingen roept, en als ze hem ZIEN alleen al, gooien ze hun hele leven achter zich, om hem te volgen! Eén blik is genoeg. Zo is het met Jezus… Eén blik in zijn ogen, één woord van hem, en je bent voor je leven lang verkocht. Of je verkettert hem. Maar dan moet je hem wel ZELF horen… niet de mening van mensen, of het geloof van mensen… Jezus is zo anders dan een mens…
04-08-2004 om 8:02 am
In gesprek met Jezus
Johannes 8 uit de Bijbel:
Jezus richtte Zich weer tot de mensen en zei: “Ik ben het licht van de wereld. Wie Mij volgt, zal nooit in het donker rondtasten, maar leven in het licht.” “Daar zegt U nogal wat”, merkten de Farizeeërs op. “Er is geen enkel bewijs dat U de waarheid spreekt.” Jezus antwoordde: “Toch is het waar, al zeg Ik het Zelf. Want Ik weet waar Ik vandaan kom en waar Ik heenga. Maar u weet daar niets van. U staat onmiddellijk klaar met uw oordeel. Dat is puur menselijk. Ik oordeel niemand. En zelfs als Ik het wel zou doen, zou mijn oordeel zuiver zijn. Want Ik oordeel niet alleen. Ik oordeel samen met de Vader, Die Mij gestuurd heeft.
In uw wet staat dat als twee getuigen hetzelfde zeggen, hun getuigenis rechtsgeldig is. Ik ben Zelf de ene Getuige. De ander die voor Mij getuigt, is mijn Vader Die Mij gestuurd heeft.”
“Waar is Uw Vader dan?” vroegen zij. Hij antwoordde: “U weet niet wie Ik ben en ook niet wie mijn Vader is. Als u Mij kende, zou u ook mijn Vader kennen.”
Dit zei Jezus terwijl Hij de mensen toesprak in het gedeelte van de tempel waar de collectekisten stonden. Hij werd niet gevangen genomen, omdat het Zijn tijd nog niet was. Hierna zei Jezus: “Ik ga weg en u zult Mij zoeken. Maar waar Ik heenga, kunt u niet komen. U zult sterven zonder dat uw zonden vergeven zijn.”
“Waar Ik heenga, daar kunt u niet komen?” vroegen de Joden verwonderd. “Zou Hij soms zelfmoord willen plegen?”
Jezus zei: “U bent van hier beneden; Ik ben van boven. U bent van deze wereld, maar Ik niet. Daarom heb Ik gezegd dat u zult sterven zonder dat uw zonden vergeven zijn. Want als u niet gelooft dat Ik ben die Ik ben, zult u sterven zonder vergeving te hebben ontvangen.”
“Maar wie bent U dan?” vroegen zij. “Dat heb Ik vanaf het begin al verteld. Ik zou veel over u kunnen zeggen en u veroordelen. Maar dat zal Ik niet doen. Ik vertel de wereld alleen wat Ik gehoord heb van Hem, Die Mij gestuurd heeft. Hij spreekt de waarheid.” Maar zij begrepen niet dat Hij het over de Vader had.
Jezus zei: “Wanneer u Mij gedood hebt, zult u weten wie Ik ben. Dan zal het u duidelijk zijn dat Ik niet mijn eigen wil heb gedaan, maar alleen heb gezegd wat de Vader Mij geleerd heeft. Hij is bij Mij. Hij heeft Mij nooit verlaten, omdat Ik altijd doe wat Hij wil.”
Toen Hij dit zei, geloofden velen dat Hij de Christus was. Jezus zei tegen de Joden die in Hem geloofden: “Als u zich houdt aan wat Ik zeg, bent u werkelijk mijn discipelen. Dan zult u de waarheid kennen en door de waarheid bevrijd worden.” “Wij zijn nooit slaven geweest”, zeiden zij. “Wij stammen af van Abraham. Hoe kunt u dan zeggen dat wij bevrijd moeten worden?” “Vergis u niet”, antwoordde Jezus. “Ieder die zondigt, is een slaaf van de zonde.
Een slaaf heeft geen enkel recht, maar een zoon heeft alle rechten. Als u door de Zoon van God wordt bevrijd, zult u werkelijk vrij zijn.
Ik weet heel goed dat u van Abraham afstamt. Toch probeert u Mij te doden, omdat mijn boodschap niet tot uw hart doordringt.
Ik vertel wat Ik bij mijn Vader gezien heb en u doet wat u van uw vader hebt gehoord.” “Abraham is onze vader”, zeiden zij. “Als u kinderen van Abraham bent”, antwoordde Jezus, “volg dan zijn goede voorbeeld.
Maar in plaats daarvan probeert u Mij te doden. Ik heb u nog wel de waarheid verteld, die Ik van God gehoord heb. Zoiets zou Abraham nooit doen. U doet precies hetzelfde als uw echte vader.” “Wij zijn niet uit ontucht geboren!” protesteerden zij. “Niemand anders dan God is onze Vader.”
Jezus zei: “Als God uw Vader was, zou u van Mij houden. Want Ik ben van God uit naar u toegekomen. Ik ben niet uit Mijzelf gekomen, maar God heeft Mij gestuurd. Waarom begrijpt u niet wat Ik zeg? U kunt mijn woorden niet verdragen. Dat is de reden. U bent kinderen van de duivel en doet met plezier wat hij wil. Hij is al sinds het begin een moordenaar en heeft altijd buiten de waarheid gestaan, want de waarheid is hem vreemd. Hij kan alleen maar liegen. Hij is de bron van de leugen.
Omdat Ik de waarheid spreek, gelooft u Mij niet. Wie van u kan Mij beschuldigen van iets slechts? Niemand! Ik spreek de waarheid. Waarom gelooft u Mij dan niet? Wie bij God hoort, begrijpt wat Hij zegt. Omdat u niet bij God hoort, begrijpt u Hem niet.” “Hebben wij niet gezegd dat U een Samaritaan bent?” zeiden de Joden. “U bent bezeten.”
“Ik ben niet bezeten”, antwoordde Jezus. “Ik eer mijn Vader, maar u doet niets anders dan Mij beledigen. Ik ben er overigens niet op uit om Mijzelf te verdedigen; dat doet God wel. Hij veroordeelt ieder die kwaad van Mij spreekt.
Onthoud dit: Wie doet wat Ik zeg, zal nooit sterven.” “Nu weten wij zeker dat U bezeten bent”, zeiden de Joden.
“Abraham en de profeten zijn allemaal gestorven en U beweert dat ieder die doet wat U zegt, niet zal sterven.
U denkt toch zeker niet dat U meer bent dan onze stamvader Abraham? Hij en de profeten zijn gestorven. Wat verbeeldt U Zich wel?”
“Als Ik Mijzelf zou verheerlijken”, antwoordde Jezus, “zou dat niets betekenen. Maar mijn Vader verheerlijkt Mij. En u zegt dat Hij uw God is. U hebt Hem nooit leren kennen. Ik ken Hem wel. Als Ik zou zeggen dat Ik Hem niet ken, zou Ik een leugenaar zijn, net als u. Maar Ik ken Hem en doe wat Hij zegt.
Abraham keek met blijdschap uit naar de dag van mijn komst. Hij zag Mij komen en was erg blij.”
“U bent nog geen vijftig jaar en U hebt Abraham al gezien?” zeiden de Joden.
“Het is zoals Ik zeg”, antwoordde Jezus. “Ik was er al voor Abraham werd geboren.”
Dit was voor hen aanleiding om stenen te pakken met de bedoeling Hem te stenigen. Maar Jezus ging weg en verliet de tempel.
04-08-2004 om 8:12 am
Johannes 16
“Ik heb dit verteld omdat Ik niet wil dat u de nederlaag lijdt. Want de Joden zullen u niet alleen uit de synagoge gooien, maar zelfs doden; en dan denken zij ook nog God daarmee een grote dienst te bewijzen. Zij zullen dat doen, omdat zij de Vader en Mij niet kennen. Ik zeg dit hierom: als een en ander gebeurt, zult u zich mijn woorden herinneren. In het begin heb Ik hier niets over gezegd, omdat Ik nog hier was. Maar nu ga Ik terug naar God, Die Mij gestuurd heeft. Niemand vraagt waar Ik naar toe ga. Mijn woorden maken u verdrietig. Wat Ik zeg, is de waarheid.
Toch is het voor u beter dat Ik wegga, anders kan mijn Plaatsvervanger niet bij u komen. Als Ik wegga, stuur Ik Hem naar u toe. Als mijn Plaatsvervanger komt, zal Hij de mensen in de wereld overtuigen van zonde, rechtvaardigheid en oordeel. Van zonde omdat zij weigeren in Mij te geloven. Van rechtvaardigheid, omdat Ik naar de Vader ga en u Mij niet meer zult zien. En het oordeel houdt in dat de overheerser van deze wereld al geoordeeld is. Ik zou u nog zoveel moeten zeggen, maar dat zou nu te zwaar zijn.
Maar als de Heilige Geest komt, zal Hij u de weg wijzen naar de volledige waarheid. Wat Hij u zal zeggen, heeft Hij niet uit Zichzelf, maar Hij geeft door wat Hij hoort. Hij zal vertellen wat er in de toekomst gaat gebeuren. Door u te vertellen wat Hij van Mij hoort, zal Hij Mij grootmaken.
Alles wat van de Vader is, is ook van Mij. Daarom zeg Ik dat Hij alles wat Hij van Mij hoort, aan u zal vertellen. Nog even en u zult Mij niet meer zien. En niet lang daarna zult u Mij weer terugzien.” Enkele discipelen zeiden tegen elkaar: “Wat zou Hij bedoelen met ‘nog even’ en ‘Ik ga naar de Vader’? Wij begrijpen er niets van!” Jezus wist wat zij Hem wilden vragen en zei: “U vraagt zich zeker af wat Ik bedoel met: ‘Nog even en u ziet Mij niet meer. En niet lang daarna zult u Mij weer terugzien.’
Luister goed! De mensen zullen blij zijn over wat er met Mij gebeurt, maar u zult door verdriet overmand worden. Maar uw verdriet zal omslaan in blijdschap. Net als bij een zwangere vrouw die moet bevallen. Tijdens de geboorte heeft zij veel pijn. Maar als het voorbij is, denkt zij niet meer aan de pijn en de moeite, zo blij en gelukkig is zij met haar kind.
U hebt nu wel verdriet omdat Ik wegga, maar Ik zal u terugzien. Dan zult u grote blijdschap ervaren en die kan niemand u meer afnemen. Als het zover is, hoeft u Mij niets meer te vragen.
Luister goed, Ik zeg dat u dan alles rechtstreeks aan de Vader kunt vragen en Hij zal het u geven in mijn naam. Tot nu toe hebt u nog niet in mijn naam gebeden. Bid en u zult ontvangen. Dat zal u grote vreugde geven. Ik heb tot nu toe veel beeldspraak gebruikt, maar er komt een moment dat dat niet meer nodig is. Dan kan Ik u zonder beperking over de Vader vertellen. Als het zover is, kunt u in mijn naam bidden. Ik hoef dan niets meer voor u aan de Vader te vragen, want de Vader houdt Zelf van u omdat u van Mij houdt en gelooft dat Ik bij Hem vandaan kom.
Ik ben van de Vader naar de wereld gekomen. Nu verlaat Ik de wereld en ga terug naar de Vader.” Zijn discipelen zeiden: “Dat is tenminste niet zo onbegrijpelijk. Nu spreekt U duidelijke taal. Wij weten nu dat U van alles op de hoogte bent. Niemand hoeft U iets te vertellen. Daarom geloven wij dat U van God komt.”
“Gelooft u het nu eindelijk?” antwoordde Jezus. “Er komt een tijd dat u uiteengejaagd wordt; dan gaat ieder zijn eigen weg en laat Mij in de steek. Maar echt alleen zal Ik niet zijn, omdat de Vader dicht bij Mij is.
Dit heb Ik u verteld, omdat Ik wil dat u mijn vrede bewaart. In de wereld zult u het zwaar te verduren krijgen. Maar houd moed! Ik heb de wereld overwonnen.”
04-08-2004 om 8:19 am
Op zoek naar waarheid?
Johannes 14
“Ik ben de weg, de waarheid en het leven”, antwoordde Jezus, “Ik ben de enige weg tot de Vader.
Als u Mij kent, moet u ook mijn Vader kennen. Van nu af aan kent u Hem; want door Mij hebt u Hem gezien.” Maar Filippus zei: “Here, laat ons de Vader zien; dat is genoeg.” “Nu ben Ik al zo lang bij u, Filippus. Kent u Mij nu nog niet? Wie Mij gezien heeft, heeft immers de Vader gezien. Hoe kunt u Mij dan vragen u de Vader te laten zien? Gelooft u niet dat Ik in de Vader ben en dat de Vader in Mij is?
Wat Ik tegen u zeg, komt niet van Mijzelf, maar van mijn Vader. Hij leeft in Mij en doet in Mij Zijn werk. Geloof toch dat Ik in de Vader ben en dat de Vader in Mij is. De dingen die Ik doe, zijn het bewijs daarvan.
Luister goed, wie op Mij vertrouwt, zal dezelfde dingen doen als Ik. Zelfs nog grotere, want Ik ga naar de Vader.
Wat u in mijn naam biddend vraagt, zal Ik doen. Want daardoor zal blijken hoe groot en machtig de Vader in Mij is. Als u Mij iets vraagt in mijn naam, zal Ik het doen. Wie van Mij houdt, zal altijd volgens mijn geboden leven.
Ik zal de Vader bidden of Hij een Plaatsvervanger wil sturen, Die altijd bij u zal blijven. Dat is de Heilige Geest, Die de wereld niet kan ontvangen, omdat zij Hem niet kan zien en dus ook niet kent. U kent Hem wel omdat Hij bij u blijft en in u zal wonen. Ik zal u niet als ouderloze kinderen achterlaten. Ik kom bij u terug.
04-08-2004 om 8:21 am
Jezus zegt in Johannes 14 verder:
Nog even en dan kan de wereld Mij niet meer zien. Maar u zult Mij wel kunnen zien, omdat Ik dan weer leef. Daardoor zult u het echte leven ontvangen. Op die dag zult u begrijpen dat Ik in mijn Vader ben, dat u in Mij bent en Ik in u. Als iemand Mij gehoorzaamt, blijkt daaruit dat hij van Mij houdt.
Wie van Mij houdt, zal ervaren dat mijn Vader ook van hèm houdt. Ik zal van hem houden en hem duidelijk laten zien wie Ik ben.” Judas (niet Judas Iskariot, maar een andere discipel) vroeg: “Here, waarom wilt U alleen aan ons laten zien wie U bent en niet aan de hele wereld?”
Jezus antwoordde hem: “Als iemand van Mij houdt, zal hij doen wat Ik heb gezegd. Mijn Vader zal van hem houden en samen zullen Wij bij hem komen wonen. Maar wie niet van Mij houdt, trekt zich niets van mijn woorden aan. Wat Ik tegen u allen zeg, komt niet van Mijzelf maar van mijn Vader, Die Mij gestuurd heeft. Ik vertel dit allemaal omdat Ik nu nog hier ben.
Maar de Vader zal de Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, Die u in mijn naam alles zal leren en u steeds weer zal herinneren aan wat Ik gezegd heb.
Mijn vrede laat Ik bij u achter. Die vrede is heel anders dan die van de wereld. Wees dus nooit meer bang of ongerust.
04-08-2004 om 8:29 am
Vele religies zeggen dat Jezus een profeet is. De Islam zegt dat, het boeddhisme zegt dat, het hindoeisme zegt dat.
Een profeet spreekt altijd namens God. Als je ziet wat Jezus zegt, als profeet, dan zie je dat volgens al die religies Jezus NOOIT een profeet KON zijn, omdat wat hij zegt radicaal ingaat tegen wat zij beweren of geloven.
Al eens over nagedacht?
Ofwel Jezus was een profeet, en sprak namens God, en was zoals Hij zelf zei: de enige weg, de waarheid en het leven, de Zoon van God, en ZELF God,
Ofwel was hij een gevaarlijke gek en een leugenaar,
die VANDAAG NOG 600.000.000 mensen misleidt.
Oooh, het is zo interessant!
04-08-2004 om 12:53 pm
Pfff… wat een reli-spam. Zo zie je maar dat het voor het groot gedeelte neerkomt op cut&pasten van dogma’s uit een boek, waarbij de moeilijke passages gemakshalve worden vergeten. Er zal best “zoveel moois” instaan, maar er staat ook in dat kennelijk 6 miljard - 600 miljoen mensen GEEN leuke toekomst staat te wachten. Maar dan komt de redenatie: eigen schuld, dikke bult. Ik zie dat niet als mooi, ik zie dat als inherent intolerant.
Het feit dat veel mensen een geloof aanhangen zegt absoluut niks over het waarheidsgehalte van dat geloof. Er zijn ook heel veel mensen die b.v. Scientology aanhangen… veel mensen hebben nou eenmaal last van onderwerpingsdrang als oplossing voor psychologische problemen.
Religie en de evangelisatiedrang is inderdaad een gevaarlijk iets. Er zit teveel discriminerend gedachtengoed in verweven.
04-11-2004 om 12:47 pm
Ja, God discrimineert inderdaad heel erg als Hij zegt dat ‘ie egoisme, zelfzucht, haat, moord, hoogmoed, machtswellust, manipulatie, leugen, en onrecht en liefdeloosheid in ‘t algemeen gaat uitroeien.
Wat 5 miljard mensen geloven of niet geloven, wat jij wel of niet gelooft, verandert God absoluut niet.
Trouwens, wie nooit over Jezus heeft gehoord, wie nooit de kans heeft gehad God te leren kennen zoals Hij echt is, wordt heus niet zomaar veroordeeld. God oordeelt mensen naar het hart en naar hun daden, afhankelijk van de hoeveelheid LICHT (dat is WAARHEID) die ze hebben gekend. God is rechtvaardig en vol liefde. Hij weet heel goed wie er bij hem hoort en wie niet. Hij weet heel goed wie van hem houdt, of zou houden, en wie alleen van zichzelf houdt, en het verder niks kan schelen.
Weet je, de bijbel kennen is iets heel anders dan God kennen. Als de bijbel spreekt over kennis van God, of over het kennen van God, dan betekent dat in de (veel rijkere) grondtekst, de originele Griekse of Aramese vertaling:
God kennen door ervaringen gebaseerd op zo’n intieme liefdesrelatie
als die tussen man en vrouw.
Dat zegt genoeg over jouw ‘bijbelkennis’. Je kunt iemand met de bijbel in de hand doodslaan. Maar dat zegt absoluut niet dat je God ooit maar beetje hebt gekend!
04-11-2004 om 2:00 pm
Okay Renate S, je doet nu een heleboel absolute uitspraken over hoe “god” is en hoe hij/zij/het handelt. Je duidt die entiteit zelfs aan als “Hij”, wat toch een bepaalde mate van visualisering en vermenselijking met zich meebrengt. Wat je niet lijkt te beseffen is dat je juist jezelf een mate van autoriteit (macht) toekent uit naam van het hogere en je dat hogere gebruikt om er zelf in diverse opzichten beter van te worden. Zo geef je zelf al aan dat je in je gebeden nogal veel je eigen belangen ter sprake brengt en liever een fiets wil krijgen dan er eerlijk voor te werken.
Er zijn genoeg gelovigen die sterk van mening zijn dat zelfs mensen die hun hele leven evangeliserend bezig zijn, toch in de hel kunnen komen… omdat zij “god” niet hebben gekend en juist het hogere op zichzelf hebben betrokken. Hoe kan je met zekerheid uitsluiten dat dat niet het geval is bij jou zelf? Weet je zeker dat je je boekjes tegen kostprijs verkoopt?
In jouw visie is het kennelijk onmogelijk dat een mens volwaardig is als die persoon niet hetzelfde denkt als jij. Je lijkt het ongelovig zijn te wijten aan onwetendheid en daarmee geef je eigenlijk al aan dat zulk gedachtengoed in dezelfde categorie thuishoort als sexisme, racisme, enz.
Tot slot… een “god” die intoleranter is dan een mens kan toch niet bestaan. Als zo een entiteit juist al het goede voorstelt in een mens, dan moet een groot respect voor kritisch denken daar ook onder vallen. Het is niet te laat, Renate. Zie je fouten in en ga voor het ware.
04-11-2004 om 10:28 pm
En stort meteen even die 13000 euro terug…
04-11-2004 om 10:29 pm
Er was eens een man, genaamd George Thomas. Hij was dominee in een
kleine stad in Engeland. Op Paasmorgen ging hij naar de kerk met een
oude, roestige vogelkooi en zette deze op de preekstoel. Vele
wenkbrauwen werden gefronst.
Dominee Thomas begon te vertellen.
“Gemeente, ik liep gisteren in de stad, toen ik een kleine jongen zag
met deze kooi in zijn handen.Op de bodem van de kooi zaten drie
vogeltjes te bibberen van angst. Ik stopte en vroeg hem:”Wat heb je
daar bij je, jongen?”
“Een paar oude vogels”, zei de jongen. “Wat ga je met ze doen?”, vroeg
ik.”Ik neem ze mee naar huis en ga er plezier mee maken”, antwoordde
hij. “Ik trek ze de veren uit en laat ze met elkaar vechten. Daar heb
ik plezier in”.
“En als je genoeg hebt van deze vogels, wat doe je dan met ze?”, vroeg
ik hem.
“O, we hebben een paar katten”, zei de jongen, “en die houden wel van
een vogeltje”.
Ik was even sprakeloos en vroeg toen:”hoeveel wil je voor die vogels
hebben?”
Hij vroeg:”Waarom wilt u deze vogels hebben, meneer?’Ze zijn oud en
lelijk en zingen niet eens”.
Opnieuw vroeg ik hem:”Hoeveel wil je er voor hebben?’
De jongen keek me aan en dacht vast:”Die is gek”, en zei: “Vijf euro”.
Ik betaalde hem tien gulden en in minder dan geen tijd was hij
verdwenen.
Ik ben toen naar het eind van de straat gewandeld, naar een plantsoen
met bomen. Ik heb de kooi op de grond gezet en de vogels vrijgelaten.
Daarom die lege vogelkooi op de preekstoel. Toen begon hij aan zijn
preek.
Op een dag waren satan en Jezus aan het converseren. Satan was net
terug van een bezoek aan de aarde en pochte:”Ik heb net de aarde en
alle mensen gekocht. Ik heb een valstrik gezet die ze niet konden
weerstaan, en ik heb ze allemaal”.
“Wat ben je van plan met ze te doen?”, vroeg Jezus
Satan antwoordde:”O, ik ga plezier met ze maken! Ik ga ze leren hoe ze
kunnen trouwen en weer kunnen scheiden, hoe ze elkaar moeten haten, en
hoe ze elkaar moeten misbruiken. Hoe ze kunnen roken en drinken, ik ga
ze leren hoe ze wapens en bommen moeten maken en hoe ze elkaar moeten
vermoorden.
Dus ik heb echt veel plezier met ze!”
“En wat ga je met ze doen als je klaar bent met hun?”, vroeg Jezus.
“Oh, ik vermoord ze allemaal”, zei satan trots
“Hoeveel wil je voor hen hebben?”, vroeg Jezus
“Wat wil je met deze mensen”, vroeg satan. “Ze zijn slecht, waarom wil
je ze hebben? Ze haten je en ze spugen je in het gezicht, ze
vervloeken en vermoorden je! Je wilt deze mensen niet!”.
“Hoeveel”, vroeg Jezus weer.
satan keek Jezus aan en lachte.”Al je tranen en je bloed”, zei hij.
Jezus zei: “DEAL”, en Hij betaalde de prijs.
Toen pakte dominee Thomas de oude vogelkooi en liep de preekstoel af.
Is het niet erg eenvoudig om God de schuld te geven dat de wereld ten
onder gaat? Is het niet droevig dat wij alles geloven wat de kranten
schrijven en kwesties in de kiem smoren die de Bijbel stelt? Is het
niet droevig dat iedereen verwacht naar de hemel te gaan, terwijl ze
niet eens in Christus geloven, nooit denken of spreken over hun geloof
in God, of iets doen wat God van hen vraagt? Is het niet beangstigend
hoe sommigen zeggen:”Ik geloof in God”, en toch satan volgen? Terwijl
satan wel degelijk in God gelooft.
Het is droevig dat je duizend grappen per e-mail kan versturen en
iedereen neemt ze over, maar als je iets met betrekking tot God
verstuurt, dan zullen maar weinig mensen het doorsturen.
Is het niet droevig hoe gemeenheid, grofheid, ordinaire dingen,
onzedelijkheid en porno vrije doorgang krijgen, maar een gesprek over
Jezus op school en op het werk wordt afgehouden?
Is het niet droevig dat iemand op zondag in vuur en vlam kan staan
voor Christus, maar door de week een onzichtbare christen is?
Lacht je nu? Is het niet droevig, dat je dit verhaal niet naar
iedereen in je adresboek durft te sturen, omdat je niet weet of hij of
zij geloven, of hoe ze over je zullen denken, als je ze deze e-mail
toestuurt.
Is het niet droevig dat je bezorgder bent over de vraag hoe mensen
over je denken, dan hoe God over jou denkt?
Aan wie stuur jij dit verhaal toe?
04-11-2004 om 10:31 pm
voorgaand is gepost door mij.
Hartelijke groet
04-11-2004 om 11:47 pm
Het is inderdaad droevig als je bij een sekte zit en anderen zijn het niet eens met dingen die jij als heilig ziet. Sterker nog, sommige mensen kraken het zelfs helemaal af! Hoe is het mogelijk?? Ze moeten wel dwazen zijn zoals in Psalm 14:1 staat beschreven!
Bevrijd jezelf, Sylvia.
Er zijn vele gelovigen geweest die de inherente barbaarsheid van het christelijk geloof hebben meegemaakt en ingezien. Je denkt dat je gelooft in iets wat met liefde te maken heeft, maar feitelijk ben je ervan overtuigd geraakt dat zelfs jouw vrienden in de hel terechtkomen! Dat is echt erg! Dat is geen liefde, dat is een machtsspel met jouw gezonde verstand als inzet. Dit gebeurt allemaal sluipenderwijs en haast altijd van kinds af aan.
Lees dit boek maar eens: http://www.ffrf.org/books/?t=lfif.txt
Lees ook maar wat over een greep fouten: http://ffrf.org/lfif/?t=contra.txt
en: http://www.ffrf.org/lfif/?t=ripples.txt
Je wil dat anderen de bijbel lezen… dan is het toch wel eerlijk dat jij ook iets leest van/over voormalige gelovigen, toch???
Als je ergens in wil geloven, geloof dan dat we met z’n allen naar een mooie plek gaan waar niet wordt gediscrimineerd op basis van geloof.
04-12-2004 om 9:40 am
Ik heb me al bevrijd. Ik geloof in God en alles wat Hij uit liefde voor ons gedaan heeft. Dat is de grootste bevijding die een mens kan maken. Omdat ik geloof weet ik dat ik bevrijd ben van alle zonden die ik beleden heb.
U verward mij met Renate. Ik heb met geen woord gesproken over dat u de Bijbel moet lezen. U bent zelf met opmerkingen uit de Bijbel gekomen. Ik kan niet met woorden uit de Bijbel ’slaan’ want ik ben niet zo taalgevoelig dat ik onthouden kan waar wat precies allemaal staat. Ook zijn die woorden niet bedoeld om te slaan. Slaan wordt al veel te veel gedaan. We slaan elkaar maar wat graag om de oren met wat wij als waar zien en de ander het zeer beslist fout heeft. U gebied mij mij te bevrijden naar uw beeld. Ik heb het al jaren terug gedaan naar Jezus beeld en die is mij (duizend maal) liever. Uw beeld is hardheid Jezus beeld is liefde. Uw beeld is veroordeling,Jezus beeld is liefde.
En ja ik ben reeel genoeg om te beseffen dat er vrienden van mij zijn die naar de hel gaan als zij niet voor Jezus kiezen en daar heb ik ook verdriet van. Ik kan alleen maar bidden dat voor hun (en van u) het hart eens geopend zal worden voor een heerlijke eeuwigheid na dit sterven in plaats van een eeuwige pijn en verdriet. Als er nieuwsgierigheid is naar het evangelie wil ik graag werkzaam zijn in het vertellen van die onmetelijke liefde.
Ik weet niet of u een partner heeft. Maar als u die heeft dan houd u toch ook van diegene onder alle omstandigheden. En juist als diegene u kwetst doet dat veel meer pijn dan die chinees aan de andere kant van de wereld die u nog nooit gezien heeft. Jezus kent iedereen en houd van iedereen.
Liefde is een keuze, zoals het hele leven zoals ik al eerder verteld heb en wat u allang weet.
U bent vast een heel wijs persoon. Vast veel slimmer dan dat ik ben maar met die wijsheid is er ook veel hardheid en dan mist u zoveel.
Ik ben bang dat er momenteel geen open staan voor is. Heel jammer.
Ik veroordeel niemand. Als ik dat deed zou ik al lang niet meer gereageerd hebben of heel kwaad.
Nogmaals wens ik u en allen veel liefde toe die groter is dan wij mensen kunnen bevatten.
04-12-2004 om 1:09 pm
Jouw wereldbeeld veel harder is dan wat ik beweer: volgens jou gaan niet-gelovigen allemaal naar de hel. Dat betekent dat jouw vrienden naar de hel gaan. Ik ga naar de hel. Mensen om wie ik oprecht heel veel geef gaan naar de hel. De hel moet dan wel een goede plek zijn als er zoveel aardige mensen heengaan.
Het standaard tegenargument is dan wel iets van “maar kies dan zelf ook voor die visie”. Ja, leuk. Dat is net zoals dat iemand van jou verlangt om Moslim te worden zodat Allah jou niet zal doden.
Natuurlijk ben ik helemaal voor liefde, vriendelijkheid en vergevingsgezindheid. Maar ik ervaar het beeld uit religie als onmogelijk: hoe kan het zijn dat IK als gewone sterveling meer vergevingsgezind ben dan jouw “god”?? Van mij hoef je niet verdrietig te zijn om jouw vrienden. Van mij mag IEDEREEN naar een hemel.
Als het christendom NIET waar is, dan betekent dat niet dat er geen zielen, hiernamaals, enz. zijn. Dat zou er best kunnen zijn en op een tolerantere manier dan we ons ooit kunnen voorstellen.
Als het christendom WEL waar is, dan betekent dat een afgrijselijke en weerzinwekkende Holocaust die duizenden keren erger is dan wat zelfs de ergste mensen hebben aangericht. In jouw visie gaan mensen zoals ik naar een soort concentratiekampen waar we gemarteld worden, op een wrede manier die erger dan wat zelfs Saddam in Irak ooit heeft aangericht.
Wie heeft nu de tolerantere visie… ?
04-12-2004 om 3:31 pm
Tolerantie is geen geloof. Geen vertrouwen en zeer zeker geen keuze. Acceptatie van alles is geen liefde. Liefde is kiezen voor iemand of iets. Als u iemand lief heeft doet u daar ook graag iets voor.
U bent zeer zeker niet vergevingsgezinder dan God. Als iemand u verdriet doet blijft u die er op aan kijken of vergeet het nooit en blijft misschien wel wantrouwend tegenover diegene. God niet. als je voor Hem kiest en je zonden hebt beleden kent Hij ze niet meer.
Met uw tolerantie moet u dan wel heel blij zijn met de huidige politiek en het huidige Nederland?
U kent dus geen verdriet? Alles gaat goed omdat u zo tolerant bent? wat mist u een hoop. Het begint erop te lijken dat u zo tolerant bent omdat u bang bent een keuze te maken. Kiezen brengt vijanden en momenteel probeert u er een van mij te zijn. Helaas het lukt niet.
Ik houd niet van iedereen, helaas. Maar dit tegen mij opstaan kan mij niet vernederen of wat u van plan mag zijn. Van mij mag ook iedereen naar de hemel maar dan wel als ze in liefde hebben gekozen voor God. Wie hier zonder God leeft zal zich in de hemel geen raad weten. Goede daden prima maar niet als je ze doet om er zelf beter van te worden en dat is bijna altijd wel zo.
En u heeft niet goed gelezen want niet al mijn vrienden gaan naar de hel.
Kunt u mij uw visie vertellen/vertalen waarom dan het leven hier op aarde bedoelt is?
Als toch iedereen naar de hemel gaat waarom zijn we dan op aarde?????????????????
Wie is er nu tolerant? Is dat het doel van ons leven? Ja en amen op alles zeggen? dan zal er nooit vrede zijn.
En u en anderen hoeven echt niet naar de hel hoor. Iedereen hier op aarde heeft nog de gelegenheid te kiezen.
04-12-2004 om 4:17 pm
Zoals ik al heb voorspeld is het standaard tegenargument iets in de trant van “wil je naar de hemel, kies dan voor mijn visie”, waarbij natuurlijk “duidelijk” is dat jouw visie waar is omdat het gewoon zo is en niet omdat jij het zegt.
Ik zeg al: van mij mag iedereen naar een hemel. Dat is dus inclusief de mensen die ik niet aardig vind. In jouw beleving is “god” dus niet oppermachtig, want alleen diegenen die net zo intolerant zijn mogen “naar boven”. De rest wordt keihard afgestraft in een hel die OOK geschapen moet zijn. Alles wat gemaakt is, is volgens jou door “god” gemaakt, dus ook de zieke en wrede martelkamers van de hel. Laat die niet-gelovigen dan tenminste met rust…….
Ik zie jou niet als mijn vijand. Ik geloof echter wel in vrije meningsuiting zoals dat in een seculiere staat vaak het geval is. Daar valt ook de uiting van jouw mening onder, ook al vind jij het acceptabel dat ik, mijn vrienden en een deel van jouw vrienden naar de hel gaan. Jij beweert dat er een mate van liefde uitgaat van jouw geloof. Ik heb diverse dingen al aangestipt waaruit blijkt dat er (ook) nogal wat onnodige wreedheid vanuit gaat.
Je geeft het zelf al aan: stel dat een geloof WEL tolerant is tegenover niet-gelovigen… dan zou het niet kunnen voortbestaan, want dan zou er geen “nut” zijn om dat geloof aan te hangen. Intolerantie en demonisatie jegens andersdenkenden lijkt dus een essentieel ingredient voor een “succesvol” geloof.
Vraag: zou je er vrede mee hebben als mensen die totaal niet gelovig zijn OOK naar een hemel gaan?
04-15-2004 om 5:03 pm
Nou ben ik toch benieuwd..
Meneer Lataan, ik begrijp u heel goed. Ik ben het zelfs heel erg eens met uw perfect afgewogen en precieze bewoordingen. Ik heb bewondering voor uw educatief ingestelde vertelhouding, uw tolerantie en geduld.
Maar,
Bij het erkennen van de hel (inherent aan het geloven in de hemel), hoort natuurlijk ook de vraag: Wie gaan daar dan heen (in uw visie welteverstaan)?
Ik ben bang dat u daarover niet wil oordelen, dat dat meer een taak is voor een entiteit/mathematisch principe/gemoedstoestand(indien je je eigen rechter bent) die wij ons niet voor kunnen stellen, maar gezien uw interresse in de materie verwacht ik toch wel boude uitspraken…
04-15-2004 om 6:46 pm
Ik geloof in ieder geval niet in een hel en zeker niet in een hel als bangmakertje. Het bestaan van een hel is eerder inherent belangrijk voor het (voort)bestaan van religie dan voor het bestaan van een hemel. Het is misschien interessan